Spellcross - MOD builder/launcher
Spellcross MOD builder vznikl za účelem usnadnění modifikací hry protože postupovat stylem
dearchivece-editace-archivace každého jednotlivého archivu hry je poněkud nepoholdné. Tato utilitka je schopná, podle zadání v definičním souboru modu,
"namixovat" nové herní datové archivy *.FS a *.FSU a případně je automaticky prohodit s původními archivy nainstalované hry
i s těmi na CD (pokud je CD emulováno ze složky, namísto z ISO).
Následně je zase vrátí zpět, aby bylo možné spustit původní hru nebo jiný mod. 1 - Nastavení
Oba prográmky mají samostatné konfigurační soubory *.ini. Vlastní utilitka Spellcross mod builder
používá pouze soubor "config.ini", kde musí být správně zadány cesty k nainstalované hře a složce se
skopírovaným obsahem CD, pokud je použito. Zbytek tohoto souboru je generován automaticky a obsahuje informace
o tom, které archivy hry jsou právě modifikované a do této části nedoporučuji zasahovat, jinak nedojde
k úspěšnému obnovení původních archivů hry. ;-) 2 - Spellcross MOD builder Jak jsem se už zmínil, slouží tato utilitka k namixování nových herních archivů a jejich prohazování s originály ze Spellcrossu. Použití této konzolové utilitky je zhruba následující:
spell_mod_builder.exe ?
Vypíše použití. spell_mod_builder.exe
Bez parametrů utilitka pouze obnoví původní herní archivy ze složky "backup" ve složce programu. Do té se před přesunem archivů modu do složky hry ukládá záloha původních. Stejnou operaci také provede dávkový soubor "restore.bat". Pokud se obnovení opakovaně nepovede (bude zobrazeno varování), bude potřeba provést ruční obnovení všech herních archivů z vlastní zálohy a navíc bude třeba provést operaci "cleanup", viz dále. spell_mod_builder.exe -cleanup
Provede operaci "cleanup", tj. vymaže záznam o modifikacích herních archivů z "config.ini", což je nutné pouze v případě, že se opakovaně nedaří obnovení původních souborů. Po této operaci je třeba z vlastní zálohy obnovit všechny herní archivy hry (i ty na CD, pokud se jich mod také týkal). Identickou operaci provede dávkový soubor "cleanup.bat". spell_mod_builder.exe cesta_k_modu [-mod]
Parametr "cesta_k_modu" je název definičního souboru modu *.def, podle kterého budou "našlehány" nové herní
archivy. Výstupní soubory budou uloženy do složky definované v *.def souboru. Identickou operaci provede
skript "build.bat" popsaný dále. Formát definičního souboru modu je popsán v příloženém ukázkovém modu. 2.1 - build.bat Vytvoří modifikované archivy *.FS a *.FSU. Použití: build.bat cesta_k_modu 2.2 - mod.bat Vytvoření modifikované archivy a přesune je do složky hry, případně CD. Originály přesune do složky "backup". Použití: mod.bat cesta_k_modu 2.3 - restore.bat Obnoví původní archivy hry, viz výše. 2.4 - cleanup.bat Provede operaci "cleanup", tj. vyčistí "config.ini" v případě předchozích problémů s "restore.bat", viz výše. 2.5 - exec.bat Tento skriptík vytvoří nové herní archivy, prohodí je s původními a spustí hru buďto přímo ve Windows nebo přes DOSbox. Následně zase obnoví původní herní archivy. Spustění ve Windows je provedeno voláním skriptu "run_XP.bat" ve složce SPELCROSu, spuštění přes DOSbox pak voláním skriptu "run_DOSbox.bat" v téže složce. Ty budou popsány dále. Použití skitpu:
exec.bat spelcros_slozka cesta_k_modu XP 3 - Spellcross MOD launcher
Je to pouze grafické rozhraní usnadňující použití Spellcross mod builderu podle výše uvedených bodů.
Lze přes něj provést nezbytné konfigurace *.ini souborů a umožňuje spouštět původní a modifikovanou hru
buďto přímo ve Windows nebo přes DOSbox. K tomu úšelu automaticky do složky hry generuje spouštěcí soubory *.bat, které budou popsány
níže. Dále přes něj lze otevřít některé konfigurační soubory hry a DOSboxu. 4 - Instalace a použití Celá instalace by se dala shrnout asi takto:
Bod 4) bych doporučil nepodceňovat, protože v případě nekorektního ukončení programu nebo hry by se eventuelně nemuselo
povést automaticky obnovit původní archivy hry. V tom případě by měl prográmek vypsat chybu a bude potřeba provést ruční obnovu
ze zmíněných záloh. Sice se mi to ještě nestalo, ale pokud ano, tak docela naštve, když nemáte po ruce originální data. ;-) 4.1 - Spouštění pod Windows
Postupů, jak hru rozchodit přímo ve Windows je celá řada, nicméně vzhledem k tomu,
že je občas potřeba upravovat také obsah CD, není možné používat fyzické CD nebo virtuální mechaniku.
Přinejmenším s patchem V1.06 si ale naštěstí Spellcross nechá líbit místo CD nebo virtuální CD mechaniky obyčejnou
virtuální jednotku vytvořenou pomocí příkazu SUBST. Tento příkaz (ve skutečnosti utilitka z windows\system32)
nedělá nic jiného, než že namapuje zadanou složku jako novou, virtuální jednotku. Dělá tedy zhruba totéž, co
příkaz "mount" v DOSboxu a obdobně se i používá. 4.2 - Spouštění přes DOSbox
Pokud hra nejde spustit přímo, musí to jít přinejmenším přes DOSbox. Pokud už čirou náhodou
máte v "dosbox.conf" souboru vyplněnou sekci [autoexec] tak, aby se hra spustila sama, tak ho budete muset vypnout
zaškrtnutím "Disable autoexec". Spuštění se sice provede pomocí stejných příkazů, jak je na fórech doporučováno, ale zadaných
jinou cestou. Opět jsem to pro své pohodlí vyřešil přes dávkový soubor "run_DOSbox.bat", který jednoduše spustí
DOSbox spolu se souborem "box_exec.bat" jako parametr, který DOSbox automaticky vykoná.
Oba soubory jsou opět automaticky vygenerovány programem Spellcross mod launcher a opět je lze použít
i mimo něj, tj. vytvořit zástupce na "run_DOSbox.bat" místo SPELCROS.EXE. 5 - Historie verzí
6 - Licence
Je to freeware, takže může být libovolně používán a šířen, ale pouze se všemi přiloženými soubory (zejména tento help) a bez úprav! 7 - Kontakt V případě problémů s programem mě můžete kontaktovat na e-mailu s.maslan@seznam.cz. Nějaké ty informace k programu a případné další verze lze nalézt na mém webu: http://www.spellcross.kvalitne.cz/mod/spell_mod_builder.html. (c) 2011-2013, Stanislav Mašláň - Všechna práva vyhrazena.
|